Tuesday, March 12, 2013

"Intelectualii".MD vs Carla's Dreams

    Textul de fata, am inceput sa-l scriu, dupa ce am citit un post de pe FB, citez: "Eu sunt mai ramas in urma cu noile tendinte. Poate sa-mi explice cineva, ce anume transmit cei cu POHUI? Transmit careva valori, educatie, morala si nu inteleg eu? Sau a ajuns prostia sa fie considerata o valoare?", apoi un articol (pe care il gasiti aici), scris de o duduie, care tine in mana doua pasapoarte, unul moldovenesc si unul romanesc. Ati ghicit, are dubla cetatenie. Dar ce are textul acesta cu duduia? Absolut nimic, doar ca m-am simtit ca si cum cineva mi-ar pune carbuni incinsi sub talpi. Si eu am dubla cetatenie, si eu vorbesc romana si nu moldoveneste, si eu mi-am facut studiile in Romania si am locuit aproape un sfert din viata mea in Romania. Si ce? Asta ma face mai om decat sunt unii care locuiesc in Moldova? Asta ma face mai bogat spiritual? Sa flutur pasaportul romanesc ca pe un trofeu nu ma face mai bun si nici mai bogat. Sa fluturi acel pasaport cu mandrie ca asa simti, nu ca iti aduce niste beneficii.

    Dar nu despre asta vreau sa vorbesc, ci despre o anumita trupa din Moldova care canta o piesa impreuna cu Inna. Discutiile, in contradictoriu, vizavi de aceasta trupa, m-au lasat perplexa. Recunosc ca pana sa vad acel post de pe FB nu am stiut cine sunt acei de la Carla's Dreams, atat de discutati astazi. Autorul, Vlad, cand a postat mesajul sau pe FB nu a realizat ca de fapt el a facut reclama. Si o sa explic si de ce. Eu n-am auzit de aceasta formatie, dar, uite ca, Vlad, mi-a facut-o cunoscuta. De fapt, asa apar multe evenimente din neant, fie prin reclama pozitiva, fie negativa. Din  curiozitate, am intrat pe youtube sa vad despre cine si ce e vorba. Si am ascultat melodia pana la sfarsit si, pe deasupra, am mai cautat si alte melodii ale aceleeasi trupe, ca sa-mi fac o idee.


    Mi-a placut, este tot ce pot sa spun. Nu stiu de ce, insa mi se pare ca aduce cumva cu Guess Who, formatie romaneasca, pe care eu o apreciez pentru simplitatea cuvintelor pline de inteles. Cine vrea sa asculte asculta, cine vrea sa inteleaga intelege.

    De ce, totusi, Carla's Dreams nu este inghitita de acei pseudo-intelectuali moldoveni, care si-au tocit coatele pe bancile universitatilor din Romania si pantofii prin cluburile de fite din Bucuresti? Cica prosteste lumea si promoveaza incultura. Dragilor, dar oare sa spui un adevar in fata, necenzurat se numeste incultura? Fiecare, in masura in care poate, va intelege niste versuri, le va trece prin ceea ce se numeste creer si sa le va da un inteles. Ok, cuvantul P.O.H.U.I (puteti vedeavidioclipul aici)   tradus mot-a-mot din jargonul si regionalismul moldovenesc, dar si din rusa, are o anumita semnificatie, care nu-mi face cinste s-o traduc, dar semnificatia cuvantului este, in romana urbana, "Mi se rupe" sau ca sa vorbim din DEX ca adevarati intelectuali putem sa numim piesa "Imi e indiferent". Oricare variante descriu aceeasi stare. Dincolo de acest aspect, cantecul are sensuri mai profunde.  Aceasta melodie transmite un mesaj, iar videoclipul si mai mult - "Fii mai bun".

    De ce sunteti atat de pudici, atat de prefacuti si de ce constituie pentru voi un tabuu aceasta injuratura si acele cuvinte pe care si voi le-ati folosit la un moment dat sau inca le folositi? Oare nu ati obosit sa latrati unii la altii? De ce gasiti orice motiv ca sa va aratati indignarea fata de ceea ce se intampla acum, in Moldova legandu-va de originile voastre, de cultura, de arta, sub orice forma n-ar fi ea, va legati de oamenii, de cuvinte? Oare e mai importanta  fonetica unei piese, stilul piesei, ca foloseste cateva injuraturi, decat mesajul pe care il transmite si notele muzicale care iti rasuna in urechi? Cu ce sunt mai bune piesele celor de la O-zone? Ca nu injura? ca nu spun lucrurilor pe nume? Pavel Stratan, prin versurile lui i-a adus pe moldoveni in pragul colapsului? Din cauza lui s-au apucat moldovenii sa bea? Beau numai moldovenii, oare? Pavel Stratan nu a schimbat cultura moldovenilor in nici un fel si nu cred ca o va face nici Carla's Dreams. E doar un curent, cu un mesaj, un mesaj bun pentru cine are urechi sa auda. Pe Paraziti nu-i ataca si nu-i judeca nimeni pentru versurile necenzurate, pentru ca spun lucrurilor pe nume. Carla's Dreams are o identitate, este diferit de tot ce se intampla in Moldova si pentru ca e diferit e si judecat.

    Ce cultura promovati voi, postand pe FB o poza cu voi, iesind dintr-un club, intr-o dimineata, cu o fata obosita si bauta si cu mesajul "Dupa o noapte de distractie"? Vedeti vreo diferenta de mesaj intre aceasta poza si titlul piesei? Eu nu vad nici una. Ce valori, ce educatie, ce morala transmiteti voi, iesind din club? Nu-i asa ca in acel moment va e P.O.H.U.I (Patologia Obstructiv Huliganica Uniform Iradiata), dar dupa ce va reveniti, dupa un somn bun, aveti "intelepciunea" de a critica pe altii?

    Moldovenii sunt sinceri, moldovenii vor lua mesajul asa cum cred ei, moldovenii sunt mai intelepti decat credeti voi. Ascultati piesa asta, poate se trezeste in voi patriotismul si nu acel patriotism pe care il fluturati in fata celorlalti, ci acela care vine din adancul sufletului, de la origini.

Carla's Dreams - Nascut in Moldova







13 comments:

  1. Tare coincidenta, chiar de dimineata am ascultat P.O.H.U.I la radio si mi-a placut foarte mult. Habar n-aveam ca a iscat atatea controverse, dar asta e de bine: inseamna ca a atras atentia. Pana la urma si publicitatea negativa e tot publicitate si, cum spuneai si tu, cine vrea sa asculte si sa priceapa, o va face.

    ReplyDelete
    Replies
    1. A iscat controverse in mediul moldovenilor cu dubla cetatenie care locuiesc in Bucuresti si se cred mari intelectuali si. Oh, cat urasc ipocrizia.

      Delete
    2. Te inteleg, dar stii cum e: padure fara uscaturi nu exista, din pacate!

      Delete
  2. Era cat pe ce sa le dau dreptate lor si nu tie, pentru ca nici mie nu prea imi place limba schimonosita, insa cand am ascultat si alte piese: Scrisoare fratelui mai mic, Cantec de leagan, Hobson's Choice, n-am mai auzit fonetica ci mesajul.
    Imi place cum scrii, tine-o tot asa!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iti multumesc draga Anonim. Asa voi face!
      PS melodiile recomandate de tine au un mesaj profund. Superbe versuri!

      Delete
  3. Bravo Tina !
    Am citit comentariul Sandei Cojocaru si eram revoltat.
    Inadecvare, lipsa de argumente, lipsa de intelegere (chiar rautate), fortarea unor concluzii, ipocrizie, interpretare tendentioasa, gindire ne-libera, retrograda, fanatica...
    M-a linistit comentariul tau. Multumesc.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aceeasi revolta am simtit si eu. Eu iti multumesc!

      Delete
  4. http://www.youtube.com/watch?v=EflYELwg_XY ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Multumesc pentru link. Eu i-am descoperit in urma cu 2 zile si, de atunci, am tot ascultat piese de-ale lor. Ce-mi place la proiectul asta e ca nu-si arata chipul, ca sunt cumva anonimi, desi au asa succes. Zic sunt, desi nu stiu daca e unul sau mai multi, dar presupun ca in spatele acestui proiect e mai mult decat un om, e Carla's Dreams. E un proiect genial, dar si foarte foarte modesti.

      Delete
  5. E una din piesele preferate, care le le ascult ori de cite ori, am ocazia... acelas stil il are si GUZ, si Kapushon, de ce atita vilva, in jurul acestei piese. Mesajul, este profund, si reda starea de spirit, a fiecarui din noi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. De acord Maria, reda o stare de spirit, o stare pe care, in ultimul timp, o au foarte multi oameni. Cica vilva vine de la denumirea piesei "POHUI". Nu le place cuvantul pentru ca e o injuratura si e in rusa. Eu ma intreb, insa ce scandal ar mai fi iscat daca aceasta piesa ar fi denumita "Ma doare fix in c.." ca sa fie fix pe romaneste.

      Delete
  6. Ma bucur nespus de mult ca am citit un articol pozitiv despre piesa "pohui" dar mai tare ma bucura faputl ca nu teai limitat. Majoritatea isi fac impresie dupa prima piesa si daca nu le place cum suna sau, oricare ar fi alt motiv incep a critica. Bravo ca nu teai oprit doar la piesa aceasta. Intradevar transmit un mesaj frumos, puternic nici nustiu cum sa ma exprim. Sunt criticati de cei limitati :) Scrisoare fratelui mai mic, "Hobson's Choice", "Inima" de ce nimeni nu critica aceste piese. Nu neg faptul ca au si piese care contin cenzura. "Жить Выбираем" in romina ar suna " Alegem sa traim" piese este despre HIV SIDA prin piesa aceasta sustin oamneii care din pacate sau infectat. Prin acest mesaj am dorit sa imi arat respectul fata de aceasta formatie. Mea placut nespus demult sa citesc articolul tau. Sunt din Moldova si ma bucura faptul ca vedeti in noi si volorile pozitive nu doar negative. Scrii foarte frumos si convingator continua in continuare. Daca vei continua sunt sigur ca voi mai avea ocazia sa citesc articole scrise de tine. Cu tot respectul Marcelush :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Marcel, cand primesc asa mesaje, parca si mai mult imi vine sa scriu. Multumesc din suflet pentru apreciere.

      P.S. Si eu sunt moldoveanca si ma mandresc cu asta. Crede-ma, peste tot am intalnit oameni care vad dincolo de pecetea care ni s-a pus.

      Numai bine!

      Delete

Zi-mi si mie la ce te gandesti