Tuesday, May 21, 2013

Poftim la masa cu dor de casa - Ardei umpluti ca in Moldova

Astazi a fost frig, frig cu soare. Am inceput sa ma obisnuiesc cu vremea si cu frigul din Marea Britanie. Site-urile de specialitate arata ca pe vineri se asteapta 9 grade in termometre. 9 grade! 9 grade la sfarsit de mai?! Chiar si in Anglia, cu tot cu clima ei schimbatoare, ploiasa si rece, de 50 de ani n-a mai fost atat de rece in luna mai. Merii inca sunt imbracati in haina alb-roz de primavara, dar sufera.


Si cu tot necazul meu cu frigul, am hotarat sa gatesc ceva cu gust de la mama de acasa. N-or fi fost ei, exact ca ai ei, insa vizual si gustativ ne-au lasat gura apa.
Asadar, astazi va poftesc la Ardei Umpluti ca in Moldova:


Reteta e relativ usoara, iar pentru 6 ardei mari, caci atatia incap inghesuiti in cratita mea, am folosit urmatoarele ingrediente (6 ardei ar putea fi 6 portii daca e sa ma iau dupa stomacul meu sau 2 portii pentru cei mai mancaciosi):
- o ceasca de 200 de gr de orez;
- 500 de grame carne de porc (eu prefer un pic afumata)
- 2 cepe medii
- 2 morcovi medii
- bulion (eu folosesc o conserva de rosii decojite)
- sare, piper, patrunjel verde, ulei.

Inainte de toate am pus la umflat orezul, in apa fierbinte, vreo 10 minute. Am pregatit ardeii. Am scos semintele, dar am pastrat coditele, mai mult de design. Am tocat ceapa, am dat prin razatoare morcovii si am taiat carnea cubulete mici-mici.

Apoi intr-o tigaie, am pus la calit ceapa si morcovul. Dupa ce s-au inmuiat  am pus carnea si am lasat-o pana s-a facut alba, apoi peste acestea am pus conserva de rosii decojite pe care le-am zdrobit cu lingura. E mai usor cu bulion, doar ca bulionul din comert nu-mi este pe plac. Am lasat vreo 5 minute pe foc. Peste orezul spalat bine si un pic umflat am adaugat tot sosul din tigaie. Am pus sare si piper dupa gust si patrunjel verde tocat marunt. Dupa ce am mestecat bine, cu umplutura obtinuta am burdusit ardeii pe care i-am asezat unul langa altul in cratita si am turnat apa cat sa-i cuprinda pana la jumatate. La foc mediu au stat aproximativ o ora.

Dupa cina n-a mai ramas decat codita.


Umplutura pentru ardei si sarmale, in zona Moldovei este diferita decat in restul zonele romanesti. In Moldova orezul este ingredientul care domina, iar carnea nu este tocata ci taiata cubulete. Aceeasi reteta o puteti face la cuptor, adica in loc sa puneti ardeii la fiert, ii puteti pune in tava la cuptor cu mult bulion sau sos de legume. Cum credeti ca e mai bun. Eu intodeauna improvizez, ca sa nu va mai spun ca odata ardeii mei umpluti sau trezit la cuptor acoperiti cu cascaval. Dupa pofta!

Nu pot sa nu le invit la un ardei si pe dragii mei: MirelaElly WeissMinnieCarmen, VienelaJavraAnastasia CrengutaAlina BraileanuFairytale.
Pofta Buna!


12 comments:

  1. Multumesc!
    Tare bun a fost ardeiul umplut! :))
    Si aici în Olanda e frig si azi si ieri a plouat torential! Asa o tine pana saptamana viitoare si ai dreptate asa frig nu a mai fost din '72! pupici si seri calduroase! :))

    ReplyDelete
  2. Imi pare rau ca e asa rece la voi dar florile de mar sunt frumoase. Si pe racoare au sa tina mai mult. La noi, abia inflorisera ca in cateva zile au si disparut...Ca un vis.
    Ai dreptate, umplutura pentru ardei si sarmale e diferita fata de cea de la noi. Unde predomina carnea si e si tocata prin masina. Dar nu vad de ce nu ar fi foarte bun si asa cum se face la voi. :) In fond, mi-as putea imagina ca n-am masina de tocat si orezul oricum imi place in general.
    Daca pentru ardeii umpluti si sarmale n-ar detine patentul mama (in sensul ca deocamdata doar mama le gateste, nu ca n-as sti si eu)...m-ar tenta sa folosesc reteta de la tine. :)
    Multumesc foarte mult pentru invitatie! :)

    ReplyDelete
  3. La noi abia azi a început să plouă ceva mai serios, dar e destul de cald. Foarte gustoși ardeii! Și arată nemaipomenit. Te felicit, mă gândesc să fac și eu, parcă e vremea acestei rețete. Te pup, o zi frumoasă! :)

    ReplyDelete
  4. Ardeii umpluţi se numără printre mâncărurile mele favorite. :D Mi-ai făcut poftă...

    ReplyDelete
  5. iaaaaaaaics! mi s-a facut o foaaaameeee! :)
    sotul meu e din P.Neamt si prin el am ajuns la bucataria moldovenesca....nemaipomenita, savuroasa, inventiva, sanatoasa!

    ReplyDelete
  6. ardeii acestia aduc primavara in paoilele gustative :)...zise o gurmanda....
    multumesc iar de traducere , fetele s-au amuzat !

    ReplyDelete
  7. Arată bine ardeii tăi. Mulţumesc de invitaţie!
    Sunt singurul băiat la masă, între atâtea fete...

    ReplyDelete
  8. :) Codiţa e superbă!
    Mulţumesc, îţi voi fura reţeta! :)
    Am învăţat în Guangzhou :)
    Weekend cât mai frumos!

    ps.
    ai unaward la mine!

    ReplyDelete
  9. Am ajuns atat de tarziu, incat chiar daca nu s-au mancat toti, cu siguranta s-au alterat intre timp. Ce sa iti fac, Tina? Trebuie sa mai faci o tura si pentru musafirii intarziati. :))
    Arata excelent! Chiar sambata ma gandisem sa fac si eu, dar cand am vazut ca e 15 lei kilogramul de ardei, mi-amspus ca mai pot astepta putin. :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. In Anglia, pretul e acelasi tot anul, aproximativ 1 ardei mare costa 2,5 Ron, cu exceptia cand au ei oferte, de obicei ardeii sunt la reduceri intr-un weekend pe luna, si atunci se fac 5 Ron 3 ardei. Atunci cumpar mai multi si fac ardei umpluti. Daca nu i-ati apucat pe cei de saptamana trecuta, va invit peste doua saptamani sa-i degustati.

      Delete
    2. Voi veni cu placere. Pana atunci, as vrea sa te rog sa imi spui pe nume, simplu, Vienela, nu dumneavoastra, nu mamaie, nu altfel... :) Aici toti suntem egali si imi place sa cred ca suntem prieteni. ;)

      Delete
  10. Una din mancarurile mele de suflet!!

    ReplyDelete

Zi-mi si mie la ce te gandesti